Werdykt Jury XVI Festiwalu Polonijnego „Losy Polaków 2021” wraz z uzasadnieniem
Nadesłano
150 filmów i programów radiowych i multimedialnych, ukazujących życie Polaków
w ponad 30 krajach świata:
Australia,
Albania, Belgia, Białoruś, Czarnogóra, Estonia, Francja, India, Irlandia,
Izrael, Kanada, Kazachstan, Liban, Litwa,
Łotwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Paragwaj, Rosja, Rumunia, Szwecja, Turcja,
Uganda, Ukraina, USA, Uzbekistan,
Węgry , Wielka Brytania, Włochy i Polska.
Jury w składzie:
- Paweł
Woldan – reżyser filmowy i telewizyjny, scenarzysta – przewodniczący Jury
- Mieczysław Bartłomiej Vogt – reżyser filmowy i scenarzysta, aktor
- Zygmunt Gutowski – redaktor radia i telewizji, inżynier – sekretarz Jury
- Magdalena Kozerska – dziennikarz, wiceprezes Fundacji Polska-Europa-Polonia
- s. Katarzyna Purska – urszulanka, laureat Festiwalu (programy radiowe)
uznając wysoki poziom nadesłanych na Festiwal prac - przyznało nagrody
w 9 kategoriach regulaminowych, Grand Prix oraz 5 nagród specjalnych.
Nagrody
Specjalne Fundacji Polska-Europa-Polonia za wieloletnie wsparcie
i udział w Festiwalach Polonijnych „Losy Polaków „ i „Polskie Ojczyzny”
prof. Jan Żaryn Dyrektor Instytutu
Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
za wieloletnie wsparcie
Festiwalu „Losy Polaków”
red. Krzysztof Skowroński Prezes Stowarzyszenia
Dziennikarzy Polskich za inicjatywę powołania i dynamicznego rozwoju
Radia „Wnet” oraz wieloletnie wsparcie Festiwalu „Losy Polaków”.
prof. Janusz Supernak (USA) Prezes Towarzystwa
Miast Siostrzanych
San Diego - Warszawa i województwo Mazowieckie za wieloletni udział i
wsparcie Festiwalu „Losy Polaków”
dr Jerzy Barankiewicz (USA) Dyrektor
Polskiego Salonu Artystycznego w San Diego za
wieloletnie wsparcie Festiwalu „Losy Polaków”
Andrzej Kawka (Kanada) Dyrektor
Polonia Canadian Institute for Historical Studies za wieloletnie
wsparcie Festiwalu „Losy Polaków
reż. Artur Janicki, który od wielu lat uczestniczy
w Festiwalu ze swoimi realizacjami filmowymi , a na tegoroczny Festiwal
nadesłał
cykl filmów 16F004-23 „Polska Sprawa 1939 –
1956” oraz film 16F091 „Droga krzyżowa Janosa Esterhazy”
Obie produkcje zasługują według Jury Festiwalu na szczególne wyróżnienie .
Cykl „ Polska Sprawa 1939 -1956” jest ambitną próbą
ukazania w skrócie historii Polski w okresie 1939- 1945,ukazania w sposób
zwięzły, przystępny i bez cenzuralnych ograniczeń
i przekłamań propagandy z okresu PRL . Cykl ma dużą wartość edukacyjną ,
przesiąknięty jest też duchem polskiego patriotyzmu.
Znaczną wartość edukacyjną ma też film – „Droga krzyżowa księcia Esterhazy”
która ukazuje mało w Polsce znaną sylwetkę
węgierskiego arystokraty, który będąc węgierskim politykiem w monarchii austro-
węgierskiej , Czechosłowacji i w końcu
w państwie słowackim pozostającym pod kuratelą III Rzeszy zawsze starał się
widzieć w polityce realizację ideałów katolicyzmu.
Zapłacił za to wieloletnim więzieniem i w końcu śmiercią w czechosłowackim,
komunistycznym więzieniu po zakończeniu II wojny światowej .
A oto laureaci Grand Prix i nagród głównych Festiwalu
1.
Grand
Prix XVI Festiwalu Polonijnego „Losy Polaków 2021”
Jury postanowiło przyznać panu Robertowi Kaczmarkowi – producentowi
filmów 16F061 „Polmission. Tajemnice paszportów”
[ reżyseria Jacek Papis] oraz 16F060 „Paszporty Paragwaju” [ reżyseria Robert Kaczmarek ] za
podjęcie niezwykle ważnego
dla polskiej racji stanu i polskiej polityki historycznej tematu- sprawy akcji
ratowania przez służby dyplomatyczne
Rządu II Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie osób pochodzenia żydowskiego
zagrożonych zagładą w Holokauście
w okresie II wojny światowej, poprzez dostarczanie im paszportów krajów
Ameryki Południowej oraz innych dokumentów
umożliwiających wyjazd do krajów, w których osoby te, w tym Polacy pochodzenia
żydowskiego byłyby bezpieczne.
Jury wyraża w szczególności najwyższe uznanie za dotarcie do świadków tej
historii sprzed kilkudziesięciu lat, rozsianych
po całym świecie oraz za niezwykle pieczołowitą kwerendę materiałów
archiwalnych, co bez wątpienia nie było
pod względem produkcyjnym zadaniem łatwym - także z tego względu, że cała akcja
w okresie wojny miała ze zrozumiałych względów
charakter poufny . Dzięki temu oba filmy stanowią cenny, wiarygodny i
przejmujący dokument historii , ukazujący ludzi i wydarzenia,
o których przez dziesiątki lat nie pamiętano lub nie chciano pamiętać. Przywracanie
pamięci o nich ma wielki walor moralny
i przyczynia się do budowania dobrego imienia Polski w świecie i obrony tego
imienia , co jest szczególnie ważne obecnie
- w czasach nasilonych, oszczerczych ataków propagandowych na Polskę i Polaków.
2.
I
Nagroda. w
kategorii „Filmu ukazujące Życie Polaków za granicą” otrzymuje
pani Marta Węgiel za reżyserię filmu
16F069 „Aktorka bez granic” . Film w żywy i
interesujący ,a zarazem pełen ciepła sposób, ukazuje historię wybitnej
polskiej aktorki
-Marii Nowotarskiej , która mimo że znalazła się na emigracji w Kanadzie
potrafiła znaleźć sposób nie tylko na kontynuowanie
własnej kariery aktorskiej ale też stworzyła profesjonalny polski teatr w
Kanadzie , kultywujący polską kulturę wśród osiadłych tam
Polaków i propagujący ją w niepolskim otoczeniu.
3.
II
Nagrodę w kategorii „Filmy
ukazujące życie Polaków za granicą” otrzymuje pan Cezary Ciszewski za
reżyserią filmów
16F071 „Polski Londyn” i 16F070 „Polski Berlin”. Oba filmy ukazują b
plastyczny obraz współczesnych polskich emigrantów
w Londynie i w Berlinie, głównie ludzi o ambicjach artystycznych , którzy
traktują emigrację jako szansę na osobisty
i artystyczny rozwój i którzy potrafią w obu tych metropoliach , poza Polską
,znakomicie się odnaleźć, mając poczucie ,
że są obywatelami świata. Reżyser przypatruje się temu fenomenowi wnikliwym
okiem dokumentalisty a jednocześnie
z wielkim ciepłem i sporą dozą humoru, choć postawa pokazywanych bohaterów
daleka jest na ogół od nostalgii za Polską ,
postawy jakiej symbolem mógłby być bohater noweli Henryka Sienkiewicza”
Latarnik” … ale może właśnie taki jest
prawdziwy obraz większości czy znacznej części współczesnych Polaków
młodszej generacji. Oba filmy są atrakcyjne wizualnie
i tętnią muzyką, co dodatkowo przyczynia się do tego, że ogląda się je z dużą
przyjemnością.
4.
III
Nagrodę w tej samej
kategorii otrzymuje pan Gniewomir Rokosz -Kuczyński za reżyserią filmu
16F081 „Karolina Kaczorowska
-ostatnia Pierwsza Dama II Rzeczypospolitej” . Film w bezpretensjonalny , pełen
kultury sposób, z wielkim ciepłem i szacunkiem
ukazuje postać zony ostatniego Prezydenta RP na uchodźstwie -Ryszarda
Kaczorowskiego. Reżyser umiejętnie i z wyczuciem
zadbał , aby film był nie tylko dokumentem historii ale był też środkiem
propagowania polskiego patriotyzmu i przywiązania
do tradycji Najjaśniejszej Rzeczypospolitej, czyli wartości którym Pani
Prezydentowa Karolina Kaczorowska, podobnie
jak jej Małżonek, była wierna przez cale życie.
5.
Równorzędną –
czyli ex equo III
Nagrodę w kategorii „Filmy ukazujące życie Polaków za granicą” otrzymuje
pani Anna Tomczyk
za reżyserię filmu 16F076 „
Kazachstańska Odyseja” , w której – na przykładzie dwu rodzin ukazane są w
przejmujący sposób
losy Polaków, których stalinowskie represje rzuciły do Kazachstanu i którzy
mimo oddalenia od Polski zachowały przez pokolenia
związek z Ojczyzną . Optymistyczne , budujące i wzruszające jest to, że ze
większości członków obu tych rodzin udało się repatriować
do Polski i spełnić tym samym testament swoich wygnanych z Polski przodków .
To bardzo rzetelny i wnikliwy socjologicznie
–obraz polskiej społeczności z dala od Kraju, film który mówi wzruszająco o
miłości do Polski tych , którzy byli represjonowani
za to tylko, że byli Polakami. Film posiada duże walory poznawcze i
patriotyczne.
6.
W kategorii „Filmy edukacyjne” I Nagrodę otrzymała” pani Alina
Czerniakowka za reżyserią filmu 16F043-54 „Gigancji nauki”,
który w bardzo rzeczowy a jednocześnie atrakcyjny dla widza sposób pokazuje
sylwetki szeregu polskich naukowców okresu
II Rzeczypospolitej dając dobitne świadectwo , że nauka międzywojennej
Polski stała na bardzo wysokim – niejednokrotnie
światowym -poziomie. Uświadomienie tego polskiemu odbiorcy wywołuje
uzasadnione poczucie narodowej dumy i dojmujące
poczucie wielkości tragedii , jaką była dla Polski i jej elit naukowych II
wojna światowa, zaś dla odbiorcy niepolskiego film
może budzić w stosunku do Polski prawdziwy szacunek. Film posiada ogromny
potencjał edukacyjny i patriotyczny zarazem.
7.
II
Nagroda w tej samej
kategorii otrzymuje pan Andrzej Siedlecki za reżyseria filmów 16F026 „Poeta i emigrant – Teofil Lenartowicz”
oraz 16F
033 „Chopin Polski
skarb” . Filmy w wysmakowanej poetyckiej , impresyjnej formie przypominają
postacie wielkich postaci
kultury polskiej , żyjące na emigracji w XIX wieku. Oba filmy mają duże walory
poznawcze, w atrakcyjny sposób kultywując polską tradycje
wśród Polonii i propagując polską kulturę na świecie.
8.
III
Nagrodę w kategorii
„Filmy edukacyjne”, otrzymuje pan Leszek Wiśniewski za reżyserię
filmu 16F001 „Kanał Augustowski”.
Film w żywy i interesujący sposób a jednocześnie bardzo rzeczowo pokazuje trochę
obecnie zapomnianą sylwetkę gen. Ignacego Prądzyńskiego
i swoiste dzieło jego życia - wciąż istniejący i funkcjonujący Kanał
Augustowski, który jest dziś chlubnym świadectwem poziomu kultury technicznej
na ziemiach polskich w I połowie XIX w i stanowi współcześnie duża atrakcję
turystyczna. Umiejętne nakreślenie kontekstu historycznego
zwiększa walory edukacyjne filmu a liczne elementy inscenizowane czynią go
atrakcyjnym dla widza.
9.
III
Nagrodę ex equo w
tej samej kategorii został uhonorowany pan Andrzej Robert Pawłowski za
reżyserię filmu 16F108 „Niemy
Niemen” .
Interesujący pomysł konfrontacji żyjących jeszcze członków ekipy realizującej
kultowy kiedyś film „Nad Niemnem” z miejscami,
w których realizowano zdjęcia oraz miejscami, w których dzieje się
akcja powieści Elizy Orzeszkowej, a w których ze względów politycznych przed
1989 r.
nie można było zrealizować, jest punktem wyjścia nie tylko do ukazania w
ciepły sposób sentymentalnej podróży w przeszłość uczestników filmu
ale przede wszystkim jest swoistą lekcją polskiej historii , dzięki której
miejsca przedstawione w szkolnej lekturze przestają być abstrakcją a widzom
zostaje ukazana polskość i piękno ziem, które nie znajdują się już w granicach
Państwa Polskiego.
10.W kategorii „Filmy i
programy telewizyjne” I nagrodę
otrzymał pan Sławomir Koehler za reżyserię filmów 16F064 „Krzyż Westerplatte”.
16F063 „ Jak Istnieje świat- rzecz o
Romanie Ingardenie” oraz 16F065 „Warchoły”. Filmy te w atrakcyjnej dla widza formie przedstawiają mało
na ogół
znane elementy historii współczesnej Polski : historię walki w okresie PRL o
krzyż na grobie obrońców Westerplatte z r. 1939, życie i naukowy
dorobek światowej klasy polskiego filozofa Romana Ingardena widziane w szerszym
kontekście historycznym oraz pozycji w światowej filozofii,
wreszcie wydarzenia czerwca 1976 r. w Radomiu. Imponuje szeroka paleta tematów
i zróżnicowanie filmowej formy – za każdym razem adekwatnej
do przekazywanej treści i atrakcyjnej dla widza. W szczególności zasługuje na
uznanie ambitna próba przybliżenia widzowi istoty myśli filozoficznej
Romana Ingardena, której zrozumienie dla laika nie jest łatwe. Popularyzacja
myśli filozoficznej jest rzeczą nader rzadką w produkcji telewizyjnej
podobnie jak umiejętna prezentacja kultury wyższej.
11.II Nagrodę w kategorii „Filmy i programy
telewizyjne” otrzymuje pani Anna Kostrzewska za reżyserie film 16F087 „Śladami cieni. Inny świat” .
Jest to kształcąca , przystępna a jednocześnie rzeczowa próba przedstawienia sylwetki
i twórczości wybitnego polskiego pisarza emigracyjnego
Gustawa Herlinga Grudzińskiego, widzianych także w kontekście kultury
włoskiej i europejskiej – film bez wątpienia należący do tzw. kultury
wyższej i takową widzowi telewizyjnemu przybliżający. Szczególnym moralnym
walorem filmu jest też przypomnienie tragedii Polaków
podczas II wojny światowej w Związku Sowieckim i roli twórczości Gerlinga
Grudzińskiego w uświadamianiu Zachodowi sowieckiego,
komunistycznego zagrożenia
12.III Nagrodę w kategorii „ Filmy i programy
telewizyjne” otrzymuje pan Stanisław Kalisz za reżyserię filmu 16F093 „Do dziś słychać tam kamienie” .
Film jest ciekawie i z werwą opowiedzianą historią obecności Polaków w Uzbekistanie,
w przeszłości i w teraźniejszości .Film w ujmujący serce sposób
ukazuje przywiązanie do polskości osób , których przodkowie , na ogół nie
dobrowolnie , znaleźli się w tym środkowo-azjatyckim kraju.
13.Równorzędną czyli ex
equo III Nagrodę w
kategorii „Filmy i programy telewizyjne” otrzymują państwo Magdalena i
Rafał Kołodziejczykowie
za reżyserię filmu 16F002 „Pancernym
szlakiem”, który jest bardzo starannie udokumentowaną a jednocześnie klarownie
, przystępnie i atrakcyjnie
dla widza przedstawioną historią szlaku bojowego jednej z polskich jednostek pancernych
walczących z Niemcami we wrześniu 1939 r.
Prezentowane fakty są bardzo mało znane szerokiej publiczności , co wzmaga
zainteresowanie odbiorcy a udział w filmie grup rekonstrukcyjnych
dodatkowo czyni go atrakcyjnym wizualnie. Podkreślić też należy niewątpliwy
patriotyczny walor filmu.
14.W kategorii „Filmy
fabularyzowane i dokumenty fabularyzowane”
I nagrodą zostaje uhonorowany pan Jarosław
Minkowicz , za reżyserię filmu 16F056 20 40 20 „20, 40,20” , który to film w
niezwykle
udany sposób łączy formę filmu fabularnego, spełniającą wymogi profesjonalnej produkcji
kinowej z dokumentalną w swej istocie treścią ,
gdyż ukazane losy bohaterów ilustrują wiernie losy autentycznych osób – postaci
nieznanych szerszej publiczności - uczestników wojny 1920 roku ,
którzy później w walczyli też za Polskę we wrześniu roku 1939 a następnie jako
sowieccy jeńcy zostali zamordowani w Katyniu.
Sprawnie poprowadzona narracja połączona z wielką dbałością o autentyzm
realiów historycznych powoduje, że film ogląda się z ogromnym
zainteresowaniem i zaangażowaniem emocjonalnym. Film posiada wybitne walory
artystyczne, poznawcze i patriotyczne.
15. II nagrodę
w kategorii „ Fimy fabularne i dokumenty fabularyzowane” otrzymują panowie : Konrad
Starczewski, Rafał Pękala i Tomasz Matuszczak
za reżyserią filmu 16F028 „Wybraniec
bogów”. Jest to bardzo profesjonalnie zrealizowany dokument fabularyzowany o genialnym
polskim matematyku
a jednocześnie wielkim polskim patriocie – Józefie Marcinkiewiczu. Bohater
filmu walczył z Niemcami w wojnie obronnej września 1939 r, dostał się
wraz z całą polską załoga Lwowa do sowieckiej niewoli a następnie został
przez sowieckich siepaczy zamordowany w okolicach Charkowa – zamordowany
tak jak wielu polskich oficerów. Marcinkiewicz zginał mając ledwie 30 lat, była
to ogromna strata dla nauki polskiej a tragizm całej historii pogłębia fakt,
ze w okresie władzy komunistycznej starano się w Polsce wymazać pamięć o nim a
nawet pamięć o jego dorobku naukowym tylko dlatego ze był
ofiarą stalinowskich oprawców. Wywiezieni na wschód zginęli również jego
rodzice. Przypomnienie w atrakcyjnej dla widza formie tej mało znanej
a niezwykle wybitnej postaci i jej tragicznych losów ma ogromną wartość nie
tylko poznawczą i emocjonalną ale i także moralną. Film stymuluje
u odbiorcy refleksję nad historią Polski , wzbudza uczucia patriotyczne.
16. III Nagrodę
w kategorii „Filmy fabularne i dokumenty fabularyzowane” otrzymali panowie Marcin
Maślanka i Arkadiusz Pater za reżyserią filmu
p.t. 16F028
„Kryptonim BOA”. Film
ten jest fabularną opowieścią o stosunkowo mało znanej formacji polskiego antykomunistycznego
podziemia
niepodległościowego, i jej dowódcy – formacji ,która najpierw usiłowała
zwalczać Sowietów na terenach RP wcielonych do Związku Sowieckiego
a potem przeniosła się na obszar powojennej komunistycznej Polski - na-
Pomorze Zachodnie, aby tam kontynuować swoją walkę z komunistami.
Dynamicznie opowiedziana , sensacyjna historia, liczne zrealizowane ze sporym
rozmachem sceny batalistyczne a także wyeksponowanie
gorliwego patriotyzmu i antykomunizmu przedstawionych postaci , zwłaszcza
osoby dowódcy grupy, stanowią o atrakcyjności filmu dla widza
a także o jego walorach poznawczych i ideowych.
17. W kategorii „Filmy
dokumentalne” I nagrodę
otrzymał pan Jarosław Mańka za reżyserię filmu 16F035 ‘’W imię prawdy -Tajny Instytut
Katyński” .
Film pokazuje wymagającą pod władzą komunistyczna wiele odwagi walkę
niewielkiego grona osób o zachowanie prawdy o zbrodni katyńskiej.
W ramach tajnego Instytutu Katyńskiego gromadzili oni z wielkim poświęceniem,
narażając się na szykany władz, materiały o losie polskich oficerów
w niewoli sowieckiej, zamordowanych ostatecznie w bestialskich sposób przez
stalinowskich siepaczy. Materiały te starali się upowszechniać
przez wydawany przez siebie samizdatowy periodyk , służąc prawdzie, która była
dla nich jedną z najważniejszych wartości . Ich działalność miała
tym większą wartość, że uderzała w założycielskie kłamstwo komunistycznego
państwa , tym samym delegitymizując moralnie panujący w Polsce
system polityczny, co miało istotne znaczenie dla późniejszego procesu przemian
ustrojowych w Polsce. Ukazanie, jak ważna moralnie jest PRAWDA
w życiu publicznym i jaką posiada siłę sprawczą jest czytelnym przesłaniem
filmu i stanowi jego wielki atut. Ważne jest też po prostu ukazanie w filmie,
w sposób interesujący dla widza, faktów relatywnie mało znanych i przy
okazji utrwalenie wiedzy o nich.
18.II Nagrodę w kategorii „Filmy dokumentalne”
otrzymali panowie Rafał Pękala i Marcin Maziarzewski za reżyserię
filmu 16F055 „Fort”.
Wielkim atutem filmu jest to, że film ukazuje fakty – jak dotąd mało
publicznie znane - mianowicie okupacyjną historię jednego z fortów
twierdzy Modilin , fortu znajdującego się w miejscowości Pomiechówek, a jest to
historia wstrząsająca . Otóż w forcie tym niemieccy okupancie
zorganizowali kolejno miejsce koncentracji ludności polskiej wysiedlanej z
północnego Mazowsza jako obszaru włączonego bezpośrednio
do III Rzeszy, następnie obóz przejściowy dla ludności żydowskiej, w którym
również na duża skalę Żydzi byli mordowani a później ciężkie więzienie śledcze
dla Polaków , w którym przetrzymywano w niezwykle ciężkich warunkach – podobno
gorszych niż w Oświęcimiu tysiące osób , zwłaszcza zaangażowanych
w ruch oporu , z których wielu było bestialsko torturowanych i bardzo wielu
zgładzono. W załodze tego obozu, więzienia znajdowało się wielu miejscowych
folksdojczów i i przedstawicieli innych niepolskich narodowości zamieszkałych w
okolicy , co być może było czynnikiem, że tak długo prawda o obozie
w Pomiechówku była wyciszana. Film w umiejętny sposób ukazuje wysiłki
naukowców z IPN, którzy badają ponurą przeszłość tego miejsca , starając się
m.in. ustalić liczbę i tożsamość ofiar, także docierając do nielicznych już
osób które przeżyły pobyt w Forcie Pomiechówek lub ich rodzin a z drugiej
strony
przekazując zdobyta wiedzę grupom zwiedzających to miejsce , uświadamiając im
- a pośrednio widzom filmu - bezmiar cierpienia ofiar i okrucieństwo
niemieckich katów. To naprawdę wstrząsający film , o wielkim wymiarze moralnym –
bo upamiętnienie zbrodni jest bezsprzecznie moralnym obowiązkiem ,
film o wielkich walorach edukacyjnych, znakomicie wpisujący się w polską
politykę historyczną , tym bardziej potrzebny obecnie, gdy usiłuje się
minimalizować niemieckie zbrodnie w okresie II wojny światowej .
19.III Nagrodę w kategorii „Filmu dokumentalne”
otrzymuje pani
Beata Cichoń, za reżyserię filmu 16F083 „ Szoł Men” . Jest to filmowy wizerunek autentycznego
polskiego szołmena , znakomitego piosenkarza Andrzeja Rosiewicza.
Film jest pełen muzyki i śpiewu , został zrealizowany z dużą lekkością i
poczuciem humoru, co sprawia, że ogląda się go z przyjemnością. Poprzez
ukazanie kariery
bohatera filmu zostaje przywołany niepowtarzalny klimat paru kolejnych
dekad polskiej muzyki rozrywkowej , co wielu widzów musi wprowadzać w we
wspomnieniowy nastrój , zwłaszcza gdy sprowokuje ich do wspominania własnej
młodości , kiedy Andrzej Rosiewicz był gwiazdą pierwszej wielkości.
Dziś Andrzej Rosiewicz, choć nadal pełen wigoru i humoru budzie jednak też
refleksję o nieuchronności przemijania. To też stanowi swoisty walor filmu.
20.Równorzędną do poprzedniej III
Nagrodę ex equo w kategorii „Film dokumentalny” otrzymuje pan Safet
Kovac za realizację dwu muzycznych impresji filmowych
16F097 „Strobarske Masline” i 16F098 „Dobra Dusa . Prezentowana w
pierwszej impresji pieśń opiewa drzewo oliwne- biblijnym symbolu pokoju, w drugiej
pieśń o dobrej duszy , której przeznaczeniem jest niebo Obu pieśni i i
towarzyszącej im charakterystycznej bałkańskiej muzyki słucha się z dużą
przyjemnością ,
czemu sprzyja warstwa wizualna - bardzo plastyczne obrazy przyrody. Obie
impresje zdaja się tchnąć radością, afirmacją życia, optymizmem….
posiadają znaczące walory estetyczne i moralne.
21.W kategorii „Filmy
upamiętniające beatyfikację Prymasa Stefana Wyszyńskiego i rocznice
Solidarności” I Nagrodę otrzymują Grażyna i Bogdan Czermińscy
za reżyserię filmów 16F 030 „KUL
był zawsze w jego sercu” oraz 16F027 „Karol Jaroszyński .Historia najbogatszego Polaka”. Pierwszy film jest
rzetelną i z dużą kulturą
zrealizowaną historią relacji między Stefanem Wyszyńskim a Katolickim
Uniwersytetem Lubelskim ze szczególnym uwzględnieniem okresu kiedy Stefan
Wyszyński
jako biskup lubelski był z urzędu Wielkim Kanclerzem KUL a także okresu jego
prymatury, kiedy dbał o KUL-u i chronił go przed ingerencjami czy próbami
narzucenia kontroli ze strony komunistycznej władzy państwowej i starał się jako
Prymas o materialną niezależność katolickiej uczelni w komunistycznym
państwie. Troskę Prymasa o KUL należy widzieć w kontekście wagi , jaką przywiązywał
do młodzieży a w szczególności kształcącej się na katolickiej uczelni
wyższej jako przyszłej inteligencji katolickiej. Prymasowi leżał też
bardzo na sercu rozwój nauki katolickiej. Miimo wielu zajęć regularnie
odwiedzał KUL ,
był corocznym gościem na inauguracjach roku akademickiego a wygłaszane wtedy
przemówienia były przedmiotem wielkiego zainteresowania , także obecnych
przedstawicieli władz państwowych i licznych akredytowanych w Polsce dyplomatów
państw zachodnich . Drugi film „Karol Jaroszyński. Historia najbogatszego
Polaka”
jest w pewnej mierze tematycznie związany z umiłowaną przez Prymasa
Tysiąclecia uczelnią , gdyż z bohater filmu – wielki polski przemysłowiec w
Cesarstwie Rosyjskim ,
przeznaczył wiele milionów rubli na organizację KUL, wtedy gdy już stopniowo
tracił na skutek rewolucji w Rosji swoją przeogromną fortunę . Cała zresztą historia
Jaroszyńskiego jest sensacyjna i ciekawie w filmie opowiedziana. Film też ma
istne walory poznawcze. Skłoniło to Jury do uhonorowania także tego filmu w tej
kategorii.
22. II
nagrodę w kategorii „Filmy upamiętniające beatyfikacje Prymasa
Stefana Wyszyńskiego i rocznice Solidarności” otrzymał pan Krzysztof
Kasprzak za reżyserię filmu
16F099 „Warszawska pielgrzymka do Częstochowy
-1961 rok.” Ogromną zasługa autora jest odnalezienie przez niego autentycznego-
jak dotąd zupełnie nieznanego
- materiału nakręconego podczas pielgrzymki – materiału, z którego uczynił
warstwę obrazową filmu. Film pokazuje wszystkie etapy pielgrzymki , począwszy
od wyruszenia
i pożegnania przez Prymasa Wyszyńskiego, którego postać widzimy dokładnie na
ekranie w czasie błogosławienia pielgrzymom aż po uroczystości na Jasnej Górze
przed
cudownym wizerunkiem Matyki Bożej. Widzimy na ekranie idących – na ogół
bocznymi drogami – pielgrzymów , także chwile odpoczynku i czas noclegów,
kiedy pielgrzymi
są goszczeni prze mieszkańców mijanych wsi i miasteczek, także parafii i
klasztorów. Przy okazji widzimy polską prowincję, polską wieś sprzed 60 laty –
jakże inaczej
dziś wyglądają. Warstwie obrazowej złożonej z materiałów archiwalnych
towarzyszy komentarz zza kadru, który dostarcza niezbędnych o pielgrzymce
informacji,
Całość jest niezwykle ciekawym dla współczesnego widza reportażem z
przeszłości , w którym widzimy Polskę , jakiej już nie ma chociaż
pielgrzymki warszawskie
do Częstochowy nadal co rok się odbywają. Jest to też dobitne świadectwo
masowej , ludowej pobożności, którą tak Prymas Wyszyński popierał i w której widział
opokę chroniąca Polskę i Kościół przed komunistycznym reżimem.
23.III Nagrodę w kategorii „Filmy upamiętniające
beatyfikacje Prymasa
Stefana Wyszyńskiego oraz rocznice Solidarności” otrzymali panowie Dariusz
Olszewski i Dariusza Czech z USA za realizację reportażu 16F024 „ Andrzej Kołakowski
w Domu Podhalan. Chicago 09.08.13” i impresji dokumentalnej 16F103 „Nekropolia Polonii” oraz
wideoklipu 16F104 „Zaklęci”. Pierwsza z tych produkcji
przedstawia występ
piosenkarza- barda Andrzeja Kołakowskiego w Domu Podhalan, występ poświęcony był
żołnierzom wyklętym i Solidarności. Druga jest poetycką impresja dokumentalną
ukazująca najbardziej prestiżowe miejsce pochówku Polaków w Stanach
Zjednoczonych – cmentarz w Doylestone . Trzecia jest nastrojowym , o dużych
walorach plastycznych,
wideoklipem ilustrującym wiersz poświęcony polskim żołnierzom II wojny
światowej. Jury postanowiło uhonorować działalność obu panów , dokumentającą
społeczne,
kulturalne i religijne życie Polaków osiadłych w Stanach , co przyczynia się do
zachowania przez nich polskości i poczucia więzi ze Starym Krajem a także
głęboki patriotyzm ich produkcji.
24. W kategorii „ Losy
Polaków na Kresach wschodnich” I
nagrodę otrzymali panowie Tadeusz Arciuch i Maciej Wojciechowski
za reżyserię filmów 16F106 „Przełamać
barierę strachu.
Arcybiskup Ignacy Tokarczuk” oraz 16F107 „Boże , gdzie Ty jesteś”. Pierwszy film to filmowa
biografia urodzonego na Kresach wschodnich , w okolicach Zbaraża duchownego ,
który zaczynał swoją drogę kapłańską w polskim jeszcze Lwowie a zakończył jako
ordynariusz diecezji [ potem archidiecezji ] przemyskiej a następnie schyłku
życia jej arcybiskup
senior. bohater filmu dzielił los Polaków ze wschodniej Małopolski – okupację
sowiecką i niemiecką, prześladowania Polaków przez nacjonalistów z UPA, którzy
za pomoc Żydom
wydali na niego wyrok śmierci a wreszcie wygnanie z rodzinnej ziemi. Przejścia
te utwierdziły go w antykomunizmie i dały hart ducha i odwagę , by postępować jako
kapłan
i hierarcha Kościoła katolickiego zgodnie z własnym sumieniem bez względu na
możliwe konsekwencje. Patronował m.in akcji budowania bez zezwolenia władz
komunistycznych
kilkuset kościołów ośmielając się nawet sprzeciwić sugestiom dyplomacji watykańskiej
, pragnącej – jeszcze przed wyborem Jana Pawła II - ułożyć sobie z komunistami
poprawne
stosunki. Można go nazwać ostatnim kresowym biskupem zarówno ze względu na
gorliwy , kresowy polski patriotyzm jak i na fakt, że do początków lat 90-tych
diecezja przemyska
należała do metropoli lwowskiej , a około jednej trzeciej diecezji przemyskiej pozostało
po wschodniej stronie powojennej granicy polsko - sowieckiej . To udany –
rzetelny
a jednocześnie przejmujący film o heroicznej postaci wielkiego kapłana i
polskiego patrioty a także o dramatycznych dziejach polskich kresów południowo
– wschodnich, których
należąca obecnie do Polski cześć historycznej Ziemi Przemyskiej jest resztówką.
Drugi z kolej film ukazuje losy Polki z tychże Kresów , która cudem uniknęła
śmierci z rąk ukraińskich
nacjonalistów podczas rzezi w jej rodzinnej miejscowości, podobnie jak
późniejszy abp Ignacy Tokarczuk znalazła schronienie po zachodniej stronie Sanu
i ułożyła sobie życie
– konkretnie w Stalowej Woli, pracowała, wychowała i umożliwiła wyższe
wykształcenie swoim synom. To także wzruszająca historia , bardzo sprawnie i z
wyczuciem opowiedziana
o wielkich walorach edukacyjnych i moralnych, oddający hołd ofiarom
ukraińskich nacjonalistów, zachowujący pamięć o ich zbrodniach.
25.II Nagrodę w kategorii „ Losy Polaków na
Kresach Wschodnich” otrzymują pani Grażyna Orłowska Sondej oraz pan Wojciech
Królikowski za reżyserię filmu
16F085 „Barnasiów droga do Polski” . Film
w ciepły a zarazem wnikliwy sposób przedstawia dzieje polskiej rodziny
zamieszkałej na terenie obecnej Ukrainy, niedaleko obecnej
polskiej granicy , która w 1944 r. odcięła ich – jak i wielu Polaków – od
ojczyzny . Rodzinie tej ostatecznie dzięki zaproszeniu i pomocy jednej z
polskich gmin udaje się przenieść się
do Polski w jej obecnych granicach. Film ukazuje przywiązanie członków rodziny Barnasiów
do Polski i polskości, pięknie ukazuje solidarności Polaków ponad granicami,
dzięki której rodzina ta mogła rozpocząć nowe życie w polskiej w Ojczyźnie. I
choć słowa takie nie padają w filmie przychodzi na myśl hasło „ jeden naród
ponad granicami”.
26.III Nagrodę w kategorii „Losy Polaków na Kresach
wschodnich” otrzymuje pani Agata Ałykow-Franas za reżyserię filmu 16F090 „Klub pod baobabem” . Film opowiada
relatywnie
mało znaną historię części ludności cywilnej ewakuowanej wraz z armią gen.
Andersa z sowieckiej z „ nieludzkiej ziemi” – przede wszystkim młodzieży i
dzieci , ogół pochodzącej
z dawnych polskich kresów wschodnich, którzy został rozmieszczeni w Afryce,
gdzie zorganizowano dla nich w ówczesnych posiadłościach brytyjskich szereg
obozów, w których
przez kilka lat funkcjonowało polskie szkolnictwo i kwitło polskie życie
kulturalne i religijne a ogromną rolę wychowawcza pełniło harcerstwo. Osoby ,
kiedyś dorastające
w Afryce a mieszkające obecnie w Polsce utrzymują ze sobą kontakt , maja nawet
coś na kształt klubu i chętnie wspominają afrykańską młodość, niełatwe życie w
obozie w Afryce,
które jednak wydawało im się niebem po doświadczeniach sowieckiego piekła. Film
w ciepły i interesujący sposób poszerza wiedzę odbiorcy o trudnej historii
Polski.
27. Równorzędną III
nagrodę equo w kategorii „Losy Polaków na Kresach Wschodnich”
otrzymuje pani Leokadia Komaiszko z Belgii za reżyserię filmu 16F059 „Aleksander Żyndul
– nasz Wilniuk Olek” oraz redakcję obchodzącego swoje 25-lecie periodyku 16R 001 „Listy z daleka” .
Film z wielkim ciepłem i nostalgią pokazuje sylwetkę polskiego artysty
rodzonego i żyjącego na Wileńszczyźnie , człowieka będącego dla Polaków na
Wileńszczyźnie postacią
bardzo popularną. Pośrednio film pokazuje życie Polaków z Wileńszczyzny -Polaków
którzy starają się trzymać razem, utrzymać swoją polską tożsamość, którzy
nie wyjechali
nigdy za granicę opuszczając Polskę … ale to granica wyjechała za nich….. To
wielki atut filmu, że w sympatyczny sposób przypomina się, że Polacy żyją
także na dawnych
polskich kresach wschodnich a Polska i polskość stanowią dla nich istotną
wartość, tym bardziej w sytuacji , gdy dla wielu mieszkańców Polski w
powojennych granicach
nie są to wartości oczywiste. Periodyk „ Listy z daleka” jest z kolei pismem
kulturalnym i społecznym redagowanym na emigracji i przeznaczonym dla polskich
emigrantów.
Jego rola w podtrzymywaniu polskości , więzi z Polską i polską kulturą dla
Polaków poza Polską, także zamieszkujących dawne Kresy wschodnie, jest nie do
przecenienia
i Jury postanowiło to docenić.
28. W kategorii „ Losy
Polaków pochodzenia żydowskiego i innych wyznań” I nagrodę otrzymała pani Bogusława
Stanowska - Cichoń za reżyserię filmu
16F062 „Kto ratuje jedno życie” . Film
jest bardzo rzetelną i rozbudowaną prezentacją faktów mówiących o udziale
polskiego Kościoła katolickiego, jego instytucji
– w tym parafii i zgromadzeń zakonnych oraz pojedynczych przedstawicieli
duchowieństwa, łącznie z biskupami, jak też licznych katolików świeckich w
ratowaniu
osób w okresie niemieckiej okupacji pomimo, że sam Kościół był ofiarą
nazistowskich represji a każdy przypadek jakiejkolwiek pomocy dla Żydów i
osób
pochodzenia żydowskiego groził , gdyby się o tym dowiedzieli Niemcy,
poważnymi represjami z karą śmierci włącznie. Temat filmu oraz oszczędna i
wyważona forma
- stosowna dla tak poważnego tematu- sprawiają , że jest to film wstrząsający,
o ogromnej moralnej a także edukacyjnej wadze . Należy podkreślić, że wpisuje
się on
w polską politykę historyczną , broni dobrego imienia polskiego Kościoła i
Polski w dobie szerzących się , kłamliwych, propagandowych ataków ze strony pewnych
środowisk .
29. W kategorii „Losy Polaków pochodzenia żydowskiego i
innych wyznań” II nagrodę
otrzymał Tomasz Magierski za reżyserię filmu 16F 031 „ Przemyśl , złamane marzenia” .
Film w atrakcyjnej i bardzo wysmakowanej formie opowiada losy dwu sióstr pochodzenia
żydowskiego . Jedna z nich , kiedyś porównywana z Szirlejką, dziecięca gwiazda
polskiego kina lat 30-tych, obecnie mieszkająca w Stanach Zjednoczonych, opowiada
w filmie sama o swojej rodzinie ,szczęśliwym dzieciństwie i o dramatycznych
losach
własnych i jej bliskich w okresie okupacji. Jej udało się wraz z matką przeżyć
– przede wszystkim dzięki pomocy całego szeregu Polaków, którzy narażali
dla niej i jej matki
swoje życie a także dzięki małżeństwu matki z Niemcem a zapewne również
dzięki posiadanym kosztownościom. Szkoda tylko, że starsza pani nie wspomina o
tym,
co groziło pomagającym jej i jej matce Polakom , gdyby dowidzieli się o tej
pomocy Niemcy, wspomina za to kogoś, kto prawdopodobnie był szmalcownikiem.
Z drugiej strony narrację filmu prowadzi za pośrednictwem cytatów ze swojego
dziennika jej nieżyjąca siostra , która zginęła w czasie wojny w Holokauście.
Ten swoisty dwugłos , na którym opiera się narracja filmu jest bardzo trafnym
rozwiązaniem formalnym , sprawiającym, ze film ogląda się z zapartym tchem ,
w sposób bardzo emocjonalny. Film jest przejmującym świadectwem tragedii
polskich Żydów i obywateli polskich żydowskiego pochodzenia , pokazuje też
obecny stan świadomości tych , którzy ocaleli choć bardzo wiele przed laty
przeszli i otarli się o śmierć.
30.III Nagrodę w kategorii „Losy Polaków
pochodzenia żydowskiego i innych wyznań otrzymuje pani Natasza Ziółkowska
Kurczuk za reżyserię filmu 16F041 „Bajram znaczy święto”.
Film ten pokazuje przy okazji prezentacji przebiegu obchodów jednego z głównych
świat muzułmańskich Bajram , społeczność polskich Tatarów , zachowujących
swoją odrębną
tożsamość religijną i kulturowo- etniczną, którzy jednocześnie od pokoleń żyją
w harmonii z polskim otoczeniem i pozostają a lojalnymi obywatelami Rzeczypospolitej
,
kontynuując najlepsze tradycje wieloetnicznego przedrozbiorowego państwa
polsko-litewskiego. Obraz tej nielicznej społeczności ukazany w filmie jest
bardzo wnikliwy
a jednocześnie ciepły . Widz dowiaduje się wiele o mentalności i
obyczajowości tej społeczności a
posmak egzotyki wzmaga zainteresowanie widza.
Sporo też można się dowiedzieć z filmu o podstawowych zasadach islamu , choć
należy pamiętać, że jego wersja wyznawana przez polskich Tatarów ma swoją
specyfikę
i nie jest to islam fundamentalistyczny i wojowniczy , jakiego Polacy i inne
narody europejskie mogą się obawiać. Film posiada duże walory poznawcze, uczy
że możliwe
jest zachowanie odrębności kulturowej przy jednoczesnej pełnej lojalności wobec
kraju w którym się żyje i reszty społeczeństwa, które go zamieszkuje a posiada
odmienne
korzenie etniczno- kulturowo- religijne. I to są podstawowe walory filmu.
31.Równorzędną, ex equo
III Nagrodę w kategorii „losy Polaków pochodzenia żydowskiego i innych
religii” otrzymuje pani Katarzyna Marcysiak za reżyserię filmu
16F088 „Polka po indyjsku”. Film
przedstawia sylwetki pięciu Polek od lat zamieszkałych w Indiach. Udało im się
zaadoptować do tamtejszych warunków życia ,
obcej kultury i obyczajowości. Film jest wnikliwym pod względem psychologicznym
studium, jak można zachowując polskość i i funkcjonować w niepolskim otoczeniu
,
w innej niż polska i europejska kulturze. I to jest podstawowy atut filmu obok
indyjskiej egzotyki , która polskiego widza po prostu zaciekawia.
32.W kategorii „ Programy
radiowe” I Nagrodę otrzymuje ks. Mariusz Sokołowski
za cykl 6 programów [ podcastów ] 15R 021-26 „Jestem z Polski” oraz program
16R035-
37 „Prymas Wyszyński [
ku beatyfikacji]” Te audycje rozpowszechniane przez internet , których
odbiorcami są głównie Polacy zamieszkali w Australii, mają charakter
jakby kazań, w których ks. Mariusz umiejętnie łączy watki elementy katechezy,
nauczania religijno – moralnego watkami narodowymi . Piękny język polski i
umiejętności
krasomówcze księdza sprawiają, że audycji słucha się z przyjemnością i
zainteresowaniem . Zapewne spełniają one przypisana sobie rolę –
podtrzymywania u Polaków
na obczyźnie więzów z polskością i językiem polskim a jednocześnie z wiarą
katolicką i Kościołem.
33. II Nagrodę
w kategorii „Programy radiowe” otrzymuje pani Grażyna Preder za
słuchowiska 16R002 „ Pomnik Matki” oraz 16R003 „Życie w cieniu pałacu” .
Pierwsze słuchowisko to wzruszająca opowieść starego już teraz człowieka ,
urodzonego na dawnych polskich kresach wschodnich, obecnie zamieszkałego
na środkowym Pomorzu ,który przeżył gehennę zesłania na Sybir. Gdy na starość odwiedza
po raz pierwszy po latach miejsce swojego zesłania i znajduje miejsce
pochówku matki zmarłej na zesłaniu z wycieńczenia, głodu
i chorób, opanowuje go myśl aby postawić matce pomnik nagrobny . Ostatecznie udaje
mu się
zrealizować ten cel, pomnik jednak dedykuje wszystkim matkom zesłanych Polaków.
To bardzo wzruszająca historia, dająca wyobrażenie o tragedii zesłanych i traumie,
która trwa nawet po kilkudziesięciu latach u tych , którzy przeżyli piekło
wypędzenia z rodzinnego domu i wywózki gdzieś daleko na wschód. Słuchowisko ma
wielką wartość
edukacyjną a jednocześnie ogromny wymiar moralny i patriotyczny. Drugie
słuchowisko opowiada o polskiej społeczności w Jaszunach w Okręgu Sołecznickim
położonym
na terytorium obecnej Litwy ale gdzie nadal prawie wszyscy mówią polsku i
czują się Polakami. To ciepły a jednocześnie wnikliwy obraz polskiej
społeczności, żyjącej w cieniu
dawnego pałacu Radziwiłłów i Balińskich, do niedawna zrujnowanego ale po
upadku Związku Sowieckiego i komunizmu pieczołowicie odbudowanego , który
zaczyna pełnić
centrum polskiej kultury. Słuchowisko jest cennym dokumentem radiowym o kawałku
Polski , który znalazł się po II wojnie światowej poza granicami
Rzeczypospolitej
– nie może to nie wzbudzać u polskiego słuchacza emocji.
34.III Nagrodę w w kategorii „Programy Radiowe”
otrzymują pani Iwona Piętak oraz pan Dawid Osypko za cykl 6
audycji 16R038
– 43 „Stefan Wyszyński
.Ludzie i miejsca”.
Te niezbyt długie , kilkunasto minutowe audycje to relacje różnych ludzi
związanych z różnymi, kolejnymi w poszczególnych audycjach miejscami , w
których przebywał
kiedyś Prymas Tysiąclecia, to jakby zbiór migawek z jego życia, wspomnień jego
zachowań i wypowiedzi, o których historycy na ogół nie maja pojęcia, bo nie
miały
oficjalnego i nagłośnionego charakteru. Z audycji cyklu wyłania plastyczny
obraz Prymasa nie tylko jako dostojnika kościelnego ale też po prostu żywego
człowieka.
I to jest największa wartość tego cyklu .
35.III Nagrodę ex aequo w kategorii „Programy radiowe”
otrzymuje pan Andrzej Żurowski za program 16R044 „Jak trafiłem do Korpusu ochrony
Pogranicza”.
Wielką wartością programu, który ma charakter w pewnym sensie audialnej notacji
jest zapisanie wspomnień sędziwego w momencie nagrania [ nota bene już zmarłego
]
ojca autora- majora Antoniego Żurowskiego, przedwojennego oficera KOP, a
później dowódcę Powstania Warszawskiego na Pradze i ocalenie jego wspomnień dla
przyszłych pokoleń- wspomnień o świecie , którego już nie ma . Dodatkową wielką
wartością jest to, że nagrane wspomnienia mają charakter jakby staropolskiej
gawędy, pełnej barwnych szczegółów i swoistego humoru , ponadto atutem jest
piękny, język polski , język jakim mówiła przedwojenna polska inteligencja,
a który trudno już usłyszeć we współczesnej Polsce.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jury i
Komitet Organizacyjny Festiwalu dziękują wszystkim twórcom i producentom
- zarówno nagrodzonych jak i nadesłanych z wielu krajów prac - za udział
w Festiwalu
jak i za uczczenie w ten sposób i udokumentowanie ważnych dla Polski
rocznic.
Warszawa, 13 listopada 2021 r.