Międzynarodowy
Katolicki Festiwal Filmów i Multimediów Niepokalanów
REGULAMIN
FESTIWALU „NIEPOKALANÓW
2009”
1.
Czas i miejsce
1.1.
Międzynarodowy Katolicki Festiwal Filmów i Multimediów Niepokalanów 'AD
jest
imprezą coroczną, odbywającą się w Polsce w drugiej połowie maja każdego roku
w terminie ogłoszonym przez Komitet Organizacyjny. Festiwal Niepokalanów
2009
odbędzie się w dniach 15, 16 i 17 maja 2009 r.
1.2.
Miejscem Festiwalu jest Niepokalanów (Paprotnia / Teresin), oddalony od
Warszawy
o 45 km. Część projekcji i imprez festiwalowych może być
organizowana w Warszawie
oraz w innych miastach.
2.
Cele i zadania Festiwalu
2.1.
coroczne podsumowanie polskiego i światowego dorobku w dziedzinie filmu i
multimediów, inspirowanego wartościami ewangelicznymi;
2.2.
wspieranie twórczości filmowej, radiowejj i multimedialnej pozostającej w zgodzie
z katolicką nauką społeczną;
2.3.
poszerzenie wiedzy o formach mediów służących przekazywaniu Dobrej
Nowiny;
2.4.
pomoc w międzynarodowej dystrybucji i wymianie dzieł o podanych wyżej
wartościach.
3.
Patronat, organizatorzy i sponsorzy
3.1.
Osobisty patronat nad Festiwalem pełni Prymas Polski – ks. Józef Kardynał
Glemp.
3.2.
Organizatorem Festiwalu są Katolickie Stowarzyszenie Filmowe im. Św.
Maksymiliana Marii Kolbego i Klasztor Ojców Franciszkanów – Niepokalanów.
Organizatorzy powołują Komitet Organizacyjny i Dyrekcję Festiwalu.
Przewodniczącymi Komitetu Organizacyjnego są: Prezes Katolickiego
Stowarzyszenia Filmowego – Danuta Stachyra i Gwardian Klasztoru Ojców
Franciszkanów Niepokalanów – ojciec Stanisław Piętka/.
Dyrekcja Festiwalu
składa się z przedstawicieli Stowarzyszenia i Klasztoru. Dyrektorem Festiwalu
Niepokalanów 2009 jest ojciec Ignacy Kosmana, przedstawiciel Klasztoru
Niepokalanów, wicedyrektorami –
wiceprezesi KSF: Zygmunt
Gutowski, wicedyrektor organizacyjny i Andrzej Bogusław Januszewski,
wicedyrektor programowy Festiwalu.
3.3.
Komitet Organizacyjny powołuje:
-
Komitet Honorowy,
-
Międzynarodowe Jury. Przewodniczącym Jury Festiwalu Niepokalanów 2009 jest dr Jan Szafraniec, zaś
wiceprzewodniczącym – dr inż. Antoni Zięba
- Komisję Selekcyjną w Warszawie i
w Krakowie,
3.4.
Sponsorami Festiwalu mogą być osoby fizyczne i prawne wspierające organizację
Festiwalu w formie darowizn pieniężnych i materialnych oraz poprzez świadczenie
nieodpłatnych usług na rzecz organizacji Festiwalu.
4.
Kategorie filmów i multimediów
4.1.
Filmy są oceniane w czterech kategoriach konkursowych: filmy fabularne, filmy
dokumentalne, programy telewizyjne, edukacyjne i katechetyczne oraz filmy
amatorskie.
4.2.
Programy radiowe są oceniane w dwóch kategoriach konkursowych: słuchowiska oraz
reportaże i krótkie audycje cykliczne.
4.4.
Programy multimedialne oraz strony internetowe www. oceniane są bez podziału na
kategorie.
4.5.
W zakresie prac multimedialnych w miarę rozwoju konkursów w poszczególnych
kategoriach Komitet Organizacyjny może wprowadzić nowe, bardziej szczegółowe
podziały.
5.
Nagrody
5.1.
Główną nagrodą Festiwalu jest GRAND PRIX NIEPOKALANÓW 'AD przyznawana za film
niezależnie od jego kategorii.
5.2.
W kategoriach filmowych oraz w kategoriach programów radiowych i multimedialnych
oraz stron internetowych przewidziane są po trzy nagrody regulaminowe: pierwsza,
druga i trzecia.
5.3.
Nagrody w kategoriach filmowych i radiowych przyznaje Jury Festiwalu.
5.4.
Nagrody w kategorii programów multimedialnych oraz stron
internetowych oraz nagrody specjalne przyznaje Komitet Organizacyjny Festiwalu w
uzgodnieniu z Jury Festiwalu.
5.5.
Nagrody i wyróżnienia regulaminowe Festiwalu mają z reguły charakter honorowy
(dyplomy). Zdobywcy Grand Prix oraz pierwszych nagród w poszczególnych
kategoriach otrzymują Statuetkę Św. Maksymiliana Nagrody rzeczowe i pieniężne
mogą być przyznawane w przypadku ich ufundowania przez sponsorów
Festiwalu.
5.6.
Międzynarodowa katolicka organizacja ds. filmu, telewizji i radia SIGNIS
przyznaje swoje specjalne nagrody według własnych
kryteriów.
5.7.
Pozaregulaminowe nagrody specjalne mogą być ufundowane przez osoby fizyczne i
prawne z kraju i zagranicy pod warunkiem zgłoszenia regulaminu ich przyznawania
najpóźniej dwa tygodnie przed otwarciem Festiwalu i zaakceptowania przez Komitet
Organizacyjny.
6.
Komisja Selekcyjna i Międzynarodowe Jury Festiwalu
6.1.
Komisja Selekcyjna dokonuje przeglądu wszystkich nadesłanych dzieł,
dopuszcza filmy, programy radiowe do
Festiwalu jako zgodne z celami Festiwalu oraz kwalifikuje je wspólnie z
Jury Festiwalu do Przeglądów Konkursowych w poszczególnych kategoriach biorąc
pod uwagę ich treść, przesłanie i formę. Komisja Selekcyjna ma prawo do
zmiany autorskiej kwalifikacji filmów i programów do poszczególnych kategorii.
6.2.
Międzynarodowe Jury Festiwalu, przyznaje nagrody regulaminowe i
pozaregulaminowe.
W zależności od potrzeb - Jury może być podzielone na
podkomisje oceniające poszczególne kategorie filmów i prac multimedialnych.
6.3.
Decyzje Komisji Selekcyjnej i Międzynarodowego Jury są
ostateczne.
7.
Zgłoszenia filmów
7.1.
Na Festiwal mogą być zgłaszane prace spełniające wymagania określone w punkcie
2. i zrealizowane w ostatnich trzech latach. W wyjątkowo uzasadnionych
przypadkach mogą być zgłaszane prace starsze. Czas trwania filmu amatorskiego
nie może przekraczac 40 min..
7.2.
Zgłoszenia kopii przeglądowych do
przeglądu selekcyjnego (poza stronami internetowymi) będą przyjmowane wyłącznie
- na płytach DVD lub VCD lub CD przesłanych wyznaczonym terminie w 5 egzemplarzach na adres Biura
Festiwalu „Niepokalanów 2009” ul. Barska 2;
02-315 Warszawa.
Strony internetowe należy zgłaszać są poprzez podanie w Formularzu Zgłoszenia aktywnego adresu
strony.
7.3.
Każda praca winna być zgłoszona na oddzielnej płycie i opisany na oddzielnym
formularzu ZGŁOSZENIA. Formularze można uzyskać z internetu www.festiwalniepokalanow.pl i www.warszawa.mazowsze.pl/niepokalanow
oraz otrzymać w Biurze Festiwalu.
Zgłoszenia i listy dialogowe (ew. tłumaczenia) należy wysyłać drogą
elektroniczną (wypełnione na formularzu z Internetu lub po wydrukowaniu –
zeskanowane. Można je dodatkowo wysłac
w formie
papierowej.
7.4.
Prace mogą być przyjęte w oryginalnej wersji językowej pod warunkiem
załączenia polskiej i / lub angielskiej listy dialogowej . Dla prac w
wersji polskiej wymaganie to dotyczy tylko prac zakwalifikowanych do Przeglądu
Konkursowego.
7.5.
Filmy i programy radiowe należy
zgłaszać w terminie do dnia 15 stycznia 2009 r. wraz z wypełnionym
Formularzem Zgłoszenia.
Programy multimedialne i strony internetowe należy
zgłaszac do 15 marca 2009 r.
7.6. Wyniki prac Komisji Selekcyjnej zostaną
opublikowane na stronach internetowych Festiwalu i przesłane zainteresowanym
najpóźniej do dnia 20 kwietnia.
7.7.
Prace zakwalifikowane przez Komisję Selekcyjną do Przeglądu Konkursowego
są prezentowane na Festiwalu z płyt
DVD, VCD lub CD.
7.8.
Pełne koszty przesłania prac do przeglądu selekcyjnego i konkursowego
pokrywają Zgłaszający. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wykorzystania w
celach promocyjnych
m.in. w radiu i telewizji fragmentów filmów
nagrodzonych.
7.9.
Przeglądowe kopie filmów wraz z listami dialogowymi pozostają w Archiwum
Festiwalu
i mogą być
wykorzystywane do pokazów niekomercyjnych: promocyjnych i edukacyjnych w Polsce
i zagranicą.
8.
Katalog i udział osobisty w Festiwalu
8.1
Informacje o wszystkich filmach i programach odpowiadających warunkom
festiwalu są zamieszczane w Katalogu Festiwalowym, wydawanym w języku polskim i
angielskim i dostępny w internecie i na płytach CD.
8.2. Zgłoszenia
osobistego udziału (pobytu) będą
przyjmowane do 10 maja na specjalnych Formularzach umieszczonych na stronach internetowych Festiwalu i przesłanych e-mailem lub drogą pocztową. Po tym terminie
zgłoszenia będą przyjmowane w miarę wolnych miejsc.
9.
Program Festiwalu
10.1.
Uroczyste otwarcie Festiwalu odbywa się w jego pierwszym dniu i obejmuje:
spotkanie inauguracyjne zakończone projekcją filmu konkursowego i
wysłuchaniem programu radiowego
wybranych przez Komitet Organizacyjny.
10.2.
Programy poszczególnych dni Festiwalu obejmują prezentacje konkursowe,
Mszę
Św., rozważania religijne tzw. "Czas na refleksje" i spotkania
dyskusyjne.
10.3.
Uroczyste zakończenie Festiwalu odbywa się w ostatnim dniu Festiwalu i obejmuje:
Mszę św., ogłoszenie wyników, wręczenie nagród .i prezentacje nagrodzonych
prac.
10.4.
Program Festiwalu może być wzbogacony imprezami towarzyszącymi jak konferencje,
seminaria, dyskusje, wystawy, przeglądy pozakonkursowe, występy artystyczne,
kiermasze programów sprzętu audiowizualnego oraz wydawnictw związanych z promocją.
10.5
Prezentacje pofestiwalowe i pokazy promujące Festiwal organizowane mogą być
wyłącznie na zasadach ustalonych przez Komitet Organizacyjny Festiwalu
Niepokalanów i za jego zgodą.
Warszawa,
Niepokalanów - wrzesień
2008
Przewodniczący
Komitetu Organizacyjnego:
Danuta Stachyra – prezes
o.
Stanisław Piętka
Katolickie Stowarzyszenie Filmowe
Klasztor Ojców Franciszkanów
Niepokalanów