Hm Feliks Borodzik (ZHR)
STANOWISKO W SPRAWIE DYSKUSJI NAD KSZTAŁTEM RZECZPOSPOLIEJ V Walny Zjazd ZHR – wychodząc z ideowego przesłania służby Bogu, Polsce i bliźnim i uznając system wychowania za decydujący dla przyszłości Państwa Polskiego – pragnie zwrócić uwagę na konieczność wskazania w dyskusjach publicznych na wartości stanowiące o naszej tożsamości i będące drogowskazem dla młodego pokolenia:- na nadrzędność prawa naturalnego nad stanowionym,
- na rodzinę jako na jedyną drogę w XXI wiek i trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa,
- na naród jako gwarancję suwerenności Rzeczypospolitej, - na tradycje 1000-lecia naszej państwowości, wyrastającej z łacińskiej i chrześcijańskiej kultury Europy, - na życie ludzkie, które winno być chronione od poczęcia do naturalnej śmierci,- na moralnie i etycznie kszta
łtowane życie publiczne.To nasze stanowisko wynika z troski wychowawców o dobro wspólne, jakim jest Polska. Ci, którzy w tej chwili prowadz
ąc debatę nad Konstytucją decydują o kształcie Rzeczypospolitej i ci, którzy decydować będą w przyszłości, powinni pamiętać, że każda decyzja w sferze wartości ma swoje znaczenie wychowawcze i w sposób najbardziej istotny wpływa na przyszłość Polski.ZHR wobec Konstytucji
Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej wychowuje metodą skautową młodych ludzi do służby Bogu, Polsce i bliźnim, uwzględniając polską tradycję chrześcijańską i narodową. Nie może więc być dla nas obojętną sprawa Konstytucji, która jest przecież podstawowym dokumentem decydującym zarówno o wychowaniu i postawach przyszłych obywateli, jak i o przyszłości Państwa Polskiego.
Stoimy u progu trzeciego tysiąclecia – przed nami nowe wezwania – potrzeba czytelnego świadectwa wiary, nadziei i miłości. Potrzebuje tego zwłaszcza młodzież, którą wdrażamy do podejmowania odpowiedzialnych zadań, uczymy poszanowania całego dzieła stworzenia, a przede wszystkim godności każdego człowieka. Uczymy odróżniania prawdy od fałszu, dobra rzeczywistego od złudnych pozorów. W naszej pracy szczególną rolę odgrywa osobisty przykład instruktora, jego postawa patriotyczna, jego jednoznaczność ideowa i moralna. W pierwszych dniach marca 1997 r. obradował V Zjazd ZHR, w którym uczestniczyli instruktorzy z całej Polski. W czasie dyskusji nad problemami wychowawczymi zwrócono uwagę na bezpośrednie związki zachodzące między wychowaniem a oficjalnym uznaniem wartości, stanowiących o naszej tożsamości i będących drogowskazem dla młodego pokolenia.Chodzi tu przede wszystkim o uznanie:
- narodu jako gwarancji suwerenności Rzeczypospolitej, - tradycji 1000-lecia naszej państwowości, wyrastającej z łacińskiej i chrześcijańskiej kultury Europy,- nadrzędności prawa naturalnego nad stanowionym,
- rodziny jako jedynej drogi w XXI wiek i trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa,
-
życia ludzkiego, które winno być chronione od poczęcia do naturalnej śmierci, - konieczności moralnego i etycznego kształtowania życia publicznego.