Danuta Nespiak
KONSTYTUCJA FUNDAMENTEM
NIEPODLEGŁEGO PAŃSTWA
Od 1989 r. dokona
ły się w Polsce niezmiernie doniosłe zmiany i rok ten stanowi centralny punkt naszej najnowszej historii. Przyniosły one dzisiaj – przed referendum konstytucyjnym i wyborami parlamentarnymi – rozbicie polityczne społeczeństwa polskiego. Wizja suwerenności RP i przebudowa jej gospodarki deklarowana i realizowana przez postkomunistyczne formacje (SDRP, PSL, UP, liberalną część UW i ich przybudówki) jest przez prawą stronę polskiej sceny politycznej oceniana negatywnie. Dotyczy to również projektu ustawy zasadniczej, wspólnego tworu cztero-układowego, swoistego „okrągłego stołu konstytucyjnego", zaoferowanego społeczeństwu polskiemu przy pełnej aktywności ideowo-translokacyjnej obecnego prezydenta RP. Ustawa zasadnicza III RP roku 2000 – jako zbiór praw i obowiazków jej obywateli – winna być fundamentem, na którym zbudowane jest niepodległe, demokratyczne państwo, czerpiące najlepsze wzory ze swojej 1000-letniej chrześcijańskiej kultury i tradycji. Wszystkie inne prawa ustanowione przez parlament i rząd muszą być z nim zgodne, gdyż określa ona podstawy ustroju państwa, wyznacza obowiązki władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej oraz ustala relacje między nimi. Przyjęte prawa i obowiązki nie powinny stwarzać żadnych kolizji między skutecznością działalności organów władzy a ochroną praw przysługujących obywatelom polskim. Ważnym przesłaniem tej Konstytucji powinna być funkcja integracyjna, określająca – oparte na chrześcijańskim systemie wartości – podstawę ładu społecznego państwa, w którym przytłaczająca większość obywateli jest wierząca i należy do Kościoła rzymskokatolickiego od samego zarania swojej państwowości, przy poszanowaniu praw innych wspólnot religijnych oraz osób niewierzących. W Konstytucji roku 2000 powinna się znaleźć preambuła z formułą Invocatio Dei oraz odniesienie się Narodu Polskiego do tradycji I i II Rzeczpospolitej z jej ciągłością prawno-polityczną, do jej legalnych Władz na Uchodźstwie, do Polskiego Państwa Podziemnego – z odcięciem się od komunistycznej PRL.a) nie może ona sankcjonować zasady bezpośredniego stosowania prawa międzynarodowego, ograniczającego suwerenność Polski z wyboru;